söndag 31 juli 2016vecka 30
Annons
fb
STARTSIDA Internet of Things Embedded Power Energi Distribution Fordon Kommunikation Medicin Komponenter Produktion Test & mät Technical Papers

AI-genombrott: Go-mästare besegrad av dator Visa endast artikeln (fr utskrift)
Av Jan Tångring (jan@etn.se)
28/1 I fem partier i rad har Europamästaren i spelet Go besegrats av en dator som använder AI-tekniken deep learning. Nu ska datorn möta världsmästaren.

HÄR ÄR ÅRTALEN då datorerna började besegra de skickligaste människorna i klassiska spel och lekar:

• Dam: år 1994 på en 150 MHz Silicon Graphics Challenge med 16 processorer och 1 Gbyte RAM

• Schack: år 1997 på datorn Deep Blue, en IBM RS/6000 med 30 stycken P2SC-processorer på 120 MHz och en stor mängd specialutvecklade schack-asciar.

• Jeopardy: år 2011 på 90 stycken IBM Power750-servrar med åttkärniga fyrtrådade POWER7-processorer på 3,5 GHz och 16 terabyte RAM

• Space invaders: år 2014 på en vanlig PC med grafikkort

• Go: år 2015  på ett molnsystem bestående av 1200 cpu:er och 170 gpu:er
Programmet Alphago rankas som professionell Go-spelare på nivå fem efter att i fem partier ha besegrat den trefaldige Europamästaren Fan Hui, rankad på nivå två.

Spelet Go betraktas som den stora kvarstående utmaningen inom artificiell intelligens för spel efter att Deep Blue besegrade Garry Kasparov i schack år 1997.

Programmet Alphago har tagits fram på Googles dotterbolag Deep Mind som drivs av underbarnet Demis Hassabis, mest känd för att tidigare ha programmerat deep learning-nät att spela gamla Atari-spel bättre än människor.

Resultaten presenteras i en artikel i tidskriften Nature.
 
Segern är ytterligare en fjäder i hatten för deep learning, en familj algoritmer som används för bland annat rösttolkning, språkanalys och bildtolkning.

Storföretag som Google, Uber, Facebook och Microsoft satsar miljarder på deep learning eftersom den visat sig överlägsen konkurrerande AI-teknik.

Deep learning tillhör området artificiella neuronnät, som inspireras av hur biologiska hjärnceller arbetar och är kopplade till varandra. För en introduktion till deep learning kan du läsa en specialartikel i Elektroniktidningen från i fjol (länk).

Go har spelats i Kina i över 2500 år och har drygt 40 miljoner utövare idag.

– Det är ett mycket intuitivt spel. Om du frågar bra spelare hur de bestämmer sig för ett drag, så svarar de ofta att ”det kändes rätt”, säger Demis Hassabis på Google Deep Mind, där alphago utvecklades.

– Spelet verkar följa någon sorts estetik. Det är därför det fascinerat så många under tusentals år.

I grunden använder alla djupa neuronnnät samma teknik. Ur nätets synvinkel är det ingen skillnad mellan att känna igen ett bra Go-drag och att känna igen en katt i ett fotografi.

– Allt handlar om mönsterigenkänning, och det är något som deep learning är väldigt bra på, säger Demis Hassabis.

Demis Hassabis arbetsgivare Google letar efter möjligheter att tillämpa deep learning över i stort sett hela sin verksamhet.
 
Självkörande bilar är ett av de områden där tekniken redan väntas få en viktig roll för att identifiera objekt kring bilen från bildsensorer. På Googles medicinavdelning funderar man över om deep learning kan användas för att hjälpa läkare att ge patienter individanpassad vård.

Go-programmet Alphagos nyckelteknik är att leta efter mönster på ett sätt som liknar hur duktiga schackspelare och Go-spelare analyserar spelet.

När datorn Deep Blue besegrade människan i schack år 1997 använde den strategin att simulera alla tänkbara drag flera omgångar framåt och sedan välja det drag som gav den bästa utsikten.

Spelet Go är för komplext för att den strategin ska kunna användas i samma omfattning. Det beror på att antalet möjliga drag i Go är för stort, i snitt 250 att jämföra med 35 i schack. Den exponentiella tillväxten spårar snabbt ur om du försöker simulera fler drag i rad.

Alphago använder deep learning-näten för att skära ner antalet drag som behöver övervägas. Trots att Go är det betydligt komplexare spelet, undersöker Alphago i praktiken bara en tusendel så många drag som Deep Blue gjorde.

Två stycken deep learning-nät med ”miljoner” neuroner vardera används. Det ena nätet förutspår motståndarens nästa drag – det gissar korrekt i 57 procent av fallen – och det andra nätet uppskattar vinstchansen för de olika dragen.

För varje simulerat drag kopplas näten in för att bestämma vilka drag som ska simuleras i nästa steg.

Innan Alphago togs i bruk tränades näten. Först det nät som spår motståndarens drag. Det förevisades 30 miljoner drag utförda av skickliga Go-spelare. Därefter spelade nätet tusentals partier mot sig själv för att ytterligare trimma sina strategier.

Nätet som värderar dragen tränades genom att Alphago återigen fick spela partier mot sig själv.

När Alphago utvärderades mot dagens bästa Go-program i 500 matcher, vann Alphago alla utom en, trots att motståndarna fick fyra drags försprång.

Därefter utmanades Europamästaren. Han besegrades i fem matcher.

Redan år 2014 besegrades en Go-mästare med den högsta rankningen nio av ett annat datorprogram, Crazystone. Men Crazystone hade fyra drags försprång och skaparen av Crazystone spådde att det skulle dröja ett decennium innan en dator skulle kunna vinna utan handicap.

Go-spelaren Alphago har några klassiska fördelar mot sina mänskliga motståndare eftersom den är en maskin: den kan träna sig genom att spela många gånger fler spel under en dag än en människa hinner spela under en livstid, och den gör aldrig misstag. Av den anledningen tror Google Deep Mind att Alphago till slut inte bara kommer att kunna utmana de mänskliga stormästarna, utan också överträffa dem.

Förberedelserna pågår för nästa utmaning, vilket är att spela mot Lee Sedol, av många ansedd som världens bästa Go-spelare och rankad på den högsta nivån nio sedan år 2003.

– Det är en ära att ha blivit utvald, men jag är säker på att jag kan vinna, säger Lee Sedol.

Ordföranden för Storbritanniens Go-sällskap hade inte väntat sig att Alphago skulle besegra Fan Hui. Vad gäller Lee Sedol vågar han idag inte vara lika säker

– Om jag slog vad skulle jag satsa pengarna på människan. Men jag skulle inte satsa mycket pengar, säger han.
Annons
Annons
Trevlig sommar önskar Elektroniktidningen!
article thumbnail29/6 Nu tar vi sommar. Vi återkommer med dagliga nyhetsbrev den 3:e augusti.Ha en riktigt skön sommar!
Första talaren till höstens Embeddedkonferens spikad
article thumbnail29/6 Är digitaliseringen den fjärde industriella revolutionen? Det är temat för Tomas Lagerbergs inledningsanförande på Embedded Conference Scandinavia i Kista i november. Tomas Lagerberg är chef för ABB:s automationsforskning i Sverige.
Sats för magnetisk kompetens
article thumbnail29/6 Amerikanska Coilcraft har utvecklat en labbsats med fokus på högfrekventa magnetiska komponenter. Med den nya satsen vill företaget erbjuda praktisk vägledning i klassrum och undervisningslabb.
Axplock från Almedalen
article thumbnail29/6 Hållbar produktion, självkörande bilar, robotarna som tar över politik och en hisnande resa genom rymden i sällskap med bland annat astronauten Christer Fuglesang. Det är bara några lockelser från Almedalsveckan 2016 på Gotland, med start söndagen den 3 juli.
Anna Wennberg: Arrow vill välja egen väg
article thumbnail29/6 För 27 år sedan publicerade föregångaren till Elektroniktidningens den allra första Komponenttoppen. Sedan dess har vi år efter år rangordnat de 30 företag som säljer mest elektronikkomponenter i Sverige. En övning vi förstått varit uppskattad läsning.
Han skapar tillväxt med företag som pusselbitar
article thumbnail29/6 När föregångaren till Addtech köpte privat-ägda Aratron för 34 år sedan kom Anders Claeson med på köpet. Då arbetade han som säljande ingenjör. 
Idag är han chef över affärsområdet Addtech Components, ett paraply över mer än 40 självständiga dotterbolag. Strategin är att bygga ett heltäckande pussel inom vissa segment av ganska små företag som har spetskompetens inom sitt gebit, 
är i ”världsklass” inom sin region och kan utvecklas vidare.
Codico ger Broadband muskler
article thumbnail29/6 Demand creation eller behovsskapande försäljning. Där har du kärnan i Broadband och samtidigt länken till österrikiska Codico som förvärvade den svenska komponentdistributören i november förra året.
Svensk gassensor får draghjälp
article thumbnail28/6 Göteborgsföretaget Insplorion får 2,8 miljoner kronor av Stiftelsen för miljöstrategisk forskning, Mistra, för vidareutveckling av gassensorer för mätning av luftkvalitet. Utvecklingen ska ske i nära samarbete med Chalmers.
Ericsson opererar på distans
article thumbnail28/6 Med 5G krymper fördröjningarna i mobilnäten till under en millisekund, tillräckligt kort för att få haptisk återkoppling med realtidskänsla. Tillsammans med Kings College i London har telekomjätten tagit fram en demo där en läkare kan diagnosticera och operera på distans med hjälp av mobilnätet.
Nej till lagförslag om självkörande bilar
article thumbnail28/6 2017 finns 100 självkörande personbilar i Göteborg via Volvo Car Groups initiativ Drive Me. Men för att Volvo ska kunna testa sina självkörande bilar i verkliga situationer krävs lagändringar. Igår sa Datainspektionen nej till ett aktuellt lagförslag.
Fler företagskunder målet för Conrad
article thumbnail28/6 Den tyska distributören Conrad är nog mest känt som ett ”jätteclas­ohlsson” trots att många av de 700 000 produkterna i katalogen är komponenter, inbyggnadskort, styrsystem, kablage, 3D-skrivare och produktionsutrustning, saker som i första hand riktar sig till företagskunder. För att få fart på försäljningen till just företag anställdes nyligen en dedikerad säljare på det nordiska kontoret i Malmö.
5 minuter Ljupce Talevski: Europamästare i reparation av kretskort
article thumbnail28/6 Ljupce Talevski är flitigt förekommande på svenska och utländska tävlingar i hand­lödning. Han älskar elektronik och kan inte tänka sig att arbeta med något annat.
Huawei adderar 5G-ansvar i Göteborg
article thumbnail27/6 Den kinesiska telekomjätten Huawei utökar uppdraget för verksamheten i Göteborg. Det är regionens kompetens inom mikrovågs- och antennteknik som fällt avgörandet.
Konstruktionssats för kraft
article thumbnail27/6 Med konstruktionssatsen Power Management Lab Kit vänder sig Texas Instruments både till studenter och industri. Alla elektroniksystem behöver kraft, menar företaget när det släpper den nya serien labbsatser som ger praktisk vägledning inom power management med fokus på systemnivå.
Första modulen för NB-IoT
article thumbnail27/6 För två veckor sedan frystes specifikationen för NB-IoT, en del i den nya LTE-standarden som öppnar för smalbandiga och energisnåla IoT-tillämpningar. Schweiziska u-blox är först med att lansera en modul för NB-IoT även om kunderna får vänta till slutet av året på de första exemplaren.
Utbildning – passé eller nödvändig?
article thumbnail27/6 I dagens samhälle spelar utbildning en allt viktigare roll. I en global värld med växande antal välutbildade och med en större tillgänglighet på information hårdnar konkurrensen i alla avseenden. I länder som Kina betraktas utbildning som något vitalt. Inte bara för vem man är, men även för en själv och ens familjs framtid. En biljett till en bättre sådan.
Arrow stöder IoT-entreprenörer på Indiegogo
article thumbnail27/6 Om du presenterar en intressant IoT-idé på gräsrotsfinansieringssajten Indiegogo, kan du få gratis lift med distributören Arrow från start till mål – ända från utvärdering av produkt till marknadsföring.
Så vill distributörerna bli din IoT-allierade
article thumbnail27/6 Elektroniktidningen har kollat upp vilken typ av stöd distributörer  erbjuder för att locka till sig klienter inom området Internet of Things.
Volvo har fått snurr på hjulen
article thumbnail23/6 Igår drog Volvo Cars igång serietillverkning av nya V90. Därmed tillverkar företaget samtliga 90-modeller i Göteborg, i Torslandafabriken. Den egenutvecklade SPA-arkitekturen ligger bakom succén, som gjort att företaget på två år nära fördubblat antalet anställda – en utveckling som  väntas fortsätta.
Häng med IoT Sverige
article thumbnail23/6 IoT som löser samhällsutmaningar inom offentlig sektor. Det är den första satsningen IoT Sverige beslutat om. Vill du hänga på? I så fall är det hög tid att agera. Sista ansökningsdag är den 31 augusti i år.

För mer nyheter, testa en sektion nedan, eller gå till startsidan!

 

Internet of Things Embedded Power Energi Distribution Fordon Kommunikation Medicin Komponenter Produktion Test & mät

 

 
KOMMENTERAT
Kommentarer via Disqus

Annons
Administration Jan Tångring
Annonser Anne-Charlotte Sparrvik
Redaktion red@etn.se
Ansvarig utgivare Anna Wennberg på uppdrag av Elektroniktidningen Sverige AB
© Elektroniktidningen Sverige AB
Publiceringssystem Joomla, webbhotell Glesys