JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. "Bilindustrin måste tänka om"
- Bilindustrins etablerade underleverantörer klarar inte ensamma av den pågående elektronikrevolutionen i bilar. Biltillverkarna måste till exempel knyta närmare kontakt med halvledarindustrin.

Det säger Antal Rajnák, vd för Göteborgsbaserade VCT, en svensk uppstickare i bilelektronikens frontlinje.



Allt från bilens bromsar och motor till fönsterhissar och stereo skall kopplas samman i flera distribuerade nätverk med predikterbara realtidsegenskaper. Det är det enda sättet att hantera framtida bilars alla funktioner, tror Antal Rajnák vd på det tvååriga företaget, VCT, Volcano Communications Technologies.

Antal Rajnák tog steget in i bilindustrin efter en lång karriär inom industriella styrsystem. För sex år sedan fick han uppdraget av Volvo att leda utvecklingen av ett nytt kommunikationskoncept för att koppla ihop bilens alla elektroniska delsystem. På så sätt föddes Volcano, det första multiplexerade realtidsnätet baserat på Can-bussen. 1998 startade han VCT, för att driva fram detta nya tänkande inom bilelektronik

- Det pågår en tyst revolution inom bilindustrin. Tidigare har branschen dominerats av mekanister, både i ledningen och bland medarbetare. Men i takt med den dramatiska ökningen av elektronik i bilar måste industrin tänka om helt och hållet, säger Antal Rajnák.

De senaste marknadsanalyserna visar att värdet av bilens elektronikinnehåll kommer att öka från 8-10 procent av bilens tillverkningskostnader, till 30 procent under de närmaste åren. Tidigare, när elektronik infördes i bilar kunde den ses som en burk med en egen funktion. Dessa enheter kommunicerade oftast inte alls med varandra eller i undantagsfall genom separata punkt-till-punkt förbindelser. Men för att hantera bilelektronikens ökade komplexitet är bussbaserade distribuerade system nu den enda möjligheten, menar han.

- Av kostnadsskäl har bilindustrin under senare år velat lägga ut så mycket som möjligt på underleverantörer. Men de nuvarande leverantörerna kommer inte att klara framtida system med sina egna lösningar. Den ökande komplexiteten kräver en top-down helhetssyn som ingen enskild underleverantör kan ha.

- Biltillverkare som själv behärskar tekniken kommer att ha betydande konkurrensfördelar.

Närmare samarbete med halvledartillverkare är något som Antal Rajnák tror mycket på.

- Istället för att stirra sig blind på vilka komponenter som finns på hyllan bör man aktivt ställa krav på halvledartillverkarna. I dagsläget kan nya bilar innehålla komponenter som är fem år gamla. Detta är oacceptabelt, säger han.

- Under utvecklingen av Volcano, kommunikationssystemet till S80, fanns inga komponenter tillgängliga som uppfyllde våra realtidskrav och samtidigt var tillräckligt kostnadseffektiva. Tillsammans med Motorola drev vi därför fram utvecklingen av en ny Can-styrkrets och en flashmodul som var färdiga ett halvår innan bilen gick i produktion.

Biltillverkarna är inte exakt kända för att snabbt nappa på nya koncept. VCT har fått in sin kommunikationslösning i Volvos S80, V70 och Volvos bussar, men i övrigt har Rajnák upplevt bilindustrins tröghet som ett stort motstånd.

- Fordkoncernen har nyligen bestämt sig att följa S80s kommunikationskoncept i vissa av sina bilar från och med 2002.

En orsak till trögheten är att bilindustrin tidigare har haft långa produktcykler, i många fall på över fem år, men detta håller på att krympa ner till tre år enligt Rajnák. Elektronikindustrin har mycket kortare produktcykler, och genom att ha elektronikföretag som samarbetspartner kan man krympa åldern på halvledarkomponenterna i bilar, menar han.

- För fem år sedan var bilindustrin till exempel skeptisk till att köpa flashminnen. "Det är ju det dyraste minnet som finns" sa man. På grund av ökad efterfrågan för marknadsanpassade bilar med tillvalsfunktioner är flashminnen nu ett måste och har dessutom blivit avsevärt billigare.

Det är inte bara hårdvara som kryper in i bilen. I de nya kommunikationslösningarna står programvara hand i hand med elektroniken - i S80 finns till exempel uppemot en miljon rader C-kod. Att få bilindustrin att värdesätta programvara är dock långt från lätt. Antal Rajnák jämför situationen med telekomindustrin där man är beredd att betala stora summor för programvara som ger överlägsen prestanda.

Volcano har en komplett verktygskedja för programvaruhantering och utveckling som underlättar jobbet åt tillverkarna.

En väg framåt är att förena bilindustrin kring standarder, tror Antal Rajnák. Nya standarder är inget som lätt accepteras i bilindustrin, men när det gäller framtagning av det enklare lokala bilnätet, kallat Lin, har standardiseringsarbetet kommit långt.

- Vi har för första gången lyckats ena fem stora biltillverkare kring en standardbuss för bilens enklare delsystem. Genom att låta alla fem vara delaktiga i arbetsprocessen från början, kommer alla att känna nätprotokollet som sitt eget.

- Bilindustrin är 80 procent politik och 20 procent teknik, skrattar han. Så mycket har han förstått efter sex år i branschen.

Antal Rajnák tillbringar mycket tid att pendla mellan Sverige och

de stora europeiska och amerikanska bil- och busstillverkare för att öka förståelsen för kommunikation i fordon. VCT har nyligen öppnat ett kontor i Ungern och hela företaget hoppas fördubblas inom ett år.

Susan Kelly

MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)