JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Vill standardisera fordonstelematiken
Bilkomponentföretaget Visteon siktar på att skapa en global de facto-standard för fordonstelematik
Visteon, avknoppat från Ford, har skapat ett speciellt affärsområde för att koncentrera sig på att utveckla produkter och tekniker som ska påskynda implementeringen av mobil kommunikation i form av telematik- och multimediasystem.
 
Visteon vill därmed säkra en stark position på världsmarknaden för telematik, som väntas öka till att vara värd närmare 47 miljarder dollar om tio år.
 
Konkurrensen är knivskarp, Ericsson har under våren börjat samarbeta med amerikanska Delphi Automotive Systems för att utrusta bilarna med mobilt Internet. Ericsson har också bildat ett bolag kallat Wireless Car tillsammans med Volvo och Telia för att utveckla mobila tjänster för fordonsindustrin.
 
Visteon har de flesta av världens ledande biltillverkare som kunder. Största kunden är fortfarande Fordkoncernen, som inkluderar bilmärken som Volvo, Mazda, Aston Martin, Jaguar och Land Rover. Ford räknar med att praktiskt taget alla deras bilar och lastbilar ska vara utrustade med telematik i slutet av 2004.
 
General Motors är dock också en stor kund och därmed bilmärken som Saab, Chevrolet, Cadillac, Opel och Vauxhall. Japanska Nissan och Honda hör också till Visteons kunder.
 
Dessutom har Visteon utsetts som huvudleverantör till Wingcast, det oberoende telematikföretag som Ford och Qualcomm nyligen startade.
 
För utveckling av fordonssystem kommer Visteon att samarbeta med bland andra Bang & Olufsen, Sirius Satellite Radio, Samsung Electronics, Microsoft, Intel och Lernout & Hauspie.


Gittan Cedervall
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)