JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Branschen tar tag i ödesfrågan
"Lean Production" nästa mantra för svensk elektronik

Efter en halvdag fylld med allt från politikergnäll till framsynta diskussioner hade ett 50-tal branschrepresentanter enats om att framtiden ligger i deras egna händer och att en stor del av lösningen på Sveriges elektronikproduktionsproblem stavas Lean Production.

Det var fullt till sista konferensstolen på Elektronikindustri- och IM-föreningarnas eftermiddagskonferens i förra veckan om möjligheterna för svensk elektronikproduktion. Föreningarna kallade tillställningen för en "gemensam branschoffensiv", och månne ligger det största värdet i just nätverkandet och mellan föreningens medlemmar.

- Våra medlemmar uppskattar verkligen att vi samlas kring frågan, säger IM-föreningens vd Lena Norder.

Tillsammans med sin EIF-kollega Anna Svärdemo-Alander hade hon samma morgon publicerat ett debattinlägg i Dagens Industri där de båda krävde ett större engagemang från statsmakterna i frågor som rör elektronikindustrin.

- Det verkar bara vara bilindustrin som har deras öra. När Saab i Trollhättan hotas försöker regeringen göra något åt det, men när Electrolux lägger ner i Västervik eller Ericsson och Flextronics flyttar mobiltelefontillverkningen ur landet så rycker ministrarna på axlarna, konstaterar hon.

Produktivitet upp 50 procent

Chalmersprofessorn Anders Kinnander gick ett steg längre och kallade arbetslivsminister Hans Karlsson för "produktionsfientlig". Det som krävs, enligt Kinnander, är en helt ny kultur, en samhällssyn på produktion som något positivt och ett erkännande av de 700 000 människor som jobbar med tillverkning.

- Dessa personer står för 40-50 procent av vår export. Hur mycket export ger den omhuldade biotekniken? frågade han retoriskt.

Spannet 40-50 procent är också så mycket som Kinnander brukar hävda att svensk industri i allmänhet och elektronikindustrin i synnerhet kan öka sin produktivitet med. Just 40-50 procent är även hans uppskattning av hur mycket billigare en produkt ska kunna göras i Kina för att outsourcing dit ska löna sig.

Hur ska man då ändra attityden? Två av Kinnanders förslag är att skapa en statsstödd grupp med brittiska Industry Forum som förebild och att låta år 2006 bli ett "nationellt produktionsår".

Om Anders Kinnander bitska och bitvis raljerande föredrag tydligt pekade ut problemen så visade den andre talaren, Hans Reich från Prodesign, mer på en möjlig lösning.

Hans budskap - Lean Production - innefattar å ena sidan en lång rad av de senaste årens managementtrender som Kaizen, ständigt lärande och "fokus på value-add".

- Men i grunden handlar det bara om att eliminera slöseri. Man kan tillämpa alla inneorden, förstår man inte andemeningen blir det fel i alla fall, säger han.

Lean Production har rötterna hos Toyota i Japan. Där fanns inga marginaler att slösa bort när man drog igång produktionen efter andra världskriget. Där var man också tvungen att få till ett snabbt flöde för att inte binda något kapital. Alla medarbetare förväntades ta ansvar.

- Lean Production handlar egentligen mer om människor än produktion, säger han.

Finns mycket att lära

Att döma av kommentarerna efter föredragen var Lean Production ett koncept som tilltalade de närvarande, vilket säkert beror på att delar av IM-föreningen ägnade en dag i våras åt att spela det av Hans Reich rekommenderade legobitsbaserade Lean Production-spelet. Det kan låta fånigt, men enligt Lena Norder är det både lärorikt och roligt.

- Vår grupp ökade produktiviteten med 600 procent mellan två spelomgångar, skrattar Lena Norder.

Båda föreningarna vill nu på något sätt följa upp det nyvaknade intresset för såväl samverkan som produktion. Om det blir mer Lean Production, blyfritt eller något annat är dock ännu inte bestämt.

Adam Edström
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)